Sök:

Sökresultat:

195 Uppsatser om Militär krishantering - Sida 1 av 13

Att bemÀstra en kris : en studie om krishantering inom flyg- och resebranschen

Krishantering inom flyg- och resebranschen genomsyras av sÀkerhet vilket har blivit specielltpÄtagligt efter 2000-talets krishÀndelser och katastrofer. Fokus inom krishantering ligger pÄatt förbebygga och förbereda organisationen inför en potensiell kris. Det proaktiva stadietinom krishantering innefattar planering, övning och kommunikation, dÀr kommunikation Àren nÀrvarande och essentiell del under hela krishanteringen..

KRISREAKTIONER OCH KRISHANTERING BLAND VÅRDPERSONALEN

Att nÀstan varje dag konfronteras genom sitt yrke med t ex tragedier, allvarligt skadade eller dödfall upplevs olika av oss alla. Syftet med föreliggande studie var att beskriva krisreaktioner samt möjligheten till krishantering hos vÄrdpersonalen efter traumavÄrd vid en akutmottagning. En enkÀt anvÀndes för datainsamling. Resultatet visar att personalen upplever krisreaktioner i samband med omhÀndertagandet av skadade barn samt yngre patienter och vid omhÀndertagandet av deras anhöriga. Möjlighet till krishantering finns pÄ arbetsplatsen men alla Àr inte nöjda.

Krishantering i förskolan

Arbetsart: C-uppsats i SamhĂ€llsorienterande Ă€mnen och barns lĂ€rande Sidantal: 36 Titel: Krishantering i förskolan Författare: Christian DĂŒberg Handledare: Ingrid Hillborg Datum: 2007-01-05 Bakgrund: ÄmnesomrĂ„det Ă€r valt dĂ„ jag dels anser att min egen kunskap inom detta Ă€mne Ă€r nĂ„got bristfĂ€llig, dels att det Ă€r ett intressant och stĂ€ndigt aktuellt Ă€mne. Syfte: Syftet med arbetet Ă€r att undersöka hur pedagoger pĂ„ ett sĂ„ bra sĂ€tt som möjligt bemöter barn i 1-5 Ă„r i en krissituation. Syftet Ă€r Ă€ven att belysa förskollĂ€rares erfarenheter av krishantering. Problemprecisering: Hur bemöter pedagoger barn i en krissituation? Metod: Metoden som anvĂ€nts Ă€r kvalitativa intervjuer pĂ„ tre olika förskolor som arbetar pĂ„ olika sĂ€tt med krishantering. Resultat: Det framkom under arbetets gĂ„ng att det fanns ett samband mellan erfarenhet av krissituationer och tiden som lades ner pĂ„ krisarbetsfrĂ„gorna..

KRISHANTERING : FrÄgan Àr inte om, utan nÀr!

Datum: 2007-06-04NivÄ: Examensarbete DFörfattare: Richard Caspar, Joakim Lindberg & Philip SavénHandledare: Universitetslektor, docent Nils KinchTitel: KRISHANTERING! FrÄgan Àr inte om, utan nÀr!Problemformulering: I litteraturen finns en mÀngd olika uppfattningar om hur företag bÀst skall hantera en kris. Vad som dÀremot saknas Àr ett gemensamt förhÄllningssÀtt till hur dessa bör hanteras. GÄr det att faststÀlla olika allmÀnna rekommendationer frÄn fallstudier och litteraturen kring krishantering?Syfte: Syftet med arbetet Àr att jÀmföra ett antal olika kriser för att se om det gÄr att utforma en generell metod för krishantering inom företag.Metod: Metoden som anvÀnts Àr en litteraturstudie dÀr nio fallstudier har granskats för att dÀrefter analyserasSlutsatser: VÄra slutsatser visar att företag bör försöka förstÄ sin omvÀrld, vara effektiva i sin kommunikation, planera för det vÀrsta samt agera rakryggat och Àrligt..

Krishantering vid dödsfall i förskolan

Bakgrund: Som blivande pedagoger kommer vi att arbeta med mĂ€nniskor och dĂ„ Ă€r det viktigt för oss att ha kunskap om hur kris och krishantering pĂ„verkar oss mĂ€nniskor. ÄmnesomrĂ„det Ă€r valt dĂ„ vi anser oss sjĂ€lva ha bristfĂ€llig kunskap inom omrĂ„det. Syfte: Syftet med arbetet Ă€r att undersöka hur pedagoger kan möta barn i kris vid dödsfall pĂ„ förskolor, samt att belysa pedagogers erfarenheter av krishantering. Syftet Ă€r Ă€ven att ge exempel pĂ„ hur man kan arbeta med krishantering vid dödsfall i förskolan. Problemprecisering: Hur kan pedagoger möta barn i kris vid dödsfall? Metod: Metoden som vi har anvĂ€nt Ă€r kvalitativa intervjuer.

"LÄt samspelet börja" : VÀgverkets kommunikationsansvarigas uppfattning av sambandet mellan krishantering och varumÀrkesvÄrd

Forskarna Àr överens, kriser har blivit ett oundvikligt inslag i dagensinformationssamhÀlle. Ett sÀrskilt fokus ligger pÄ hur immateriella vÀrden pÄverkas. Immateriella vÀrden syftar bland annat till en organisations varumÀrke och förtroendekapital. Parallellt med den hÀr utvecklingen har Àven behovet av god krishantering vÀxt fram. Det Àr numera allmÀnt vedertaget att god krishantering inte bara kan hjÀlp en organisation under en kris utan Àven stÀrka organisationens varumÀrke och förtroende efter krisen.UtifrÄn dessa resonemang sÄg jag det intressant att undersöka krismedvetenheten med koppling till varumÀrkesfrÄgor hos de kommunikationsansvariga pÄ den statliga myndigheten VÀgverket.

MilitÀrt stöd till samhÀllet

This report covers a description of the military support attainable to society and made available by the Swedish Armed Forces, in the event of a crisis. The main focal point is the needs of the rescue services..

  NÀr det ofattbara hÀnder  :   Om krishantering och krishanteringsplaner i skolan

Hur förberedda Àr skolorna idag om det uppstÄr kriser?Vi har velat undersöka hur pedagoger förhÄller sig till krishantering i skolan. De resultat som vi fick fram genom kvalitativa intervjuer med lÀrare, var att det inte fanns en stor kunskap inom omrÄdet pÄ de tvÄ utvalda skolorna och att det fanns behov av att utveckla och bearbeta krishanteringsplaner. Vi har kommit fram till att vÀldigt fÄ i dagens skola har den beredskap som verkligen krÀvs.I resultaten har framkommit att skolor inte har en vÀl utarbetad krisplan och krisgrupp som utbildas kontinuerligt och att det finns behov av nÄgon kompetensutveckling i Àmnet krishantering. FÄ att fÄ en vÀl fungerande organisation vid krissituationer anser vi att det behövs en fungerande krisplan som stöd och handledning men ocksÄ en tydlig ansvarsfördelning.

Konstiga kriser : Hur hanterar kulturorganisationer oönskade hÀndelser?

Kriser Ă€r inte enbart naturkatastrofer, terrorattentat eller nĂ„got som stora bolag drabbas av. Även kulturbranschen rĂ„kar ut för krisartade hĂ€ndelser. I denna uppsats har svar pĂ„ frĂ„gan hur kulturorganisationer hanterar en oönskad hĂ€ndelse eftersökts. Oönskad hĂ€ndelse Ă€r ett begrepp som valts istĂ€llet för kris dĂ„ uppsatsen Ă€mnar belysa hĂ€ndelser som ofta har en mindre allvarlig karaktĂ€r Ă€n till exempel naturkatastrofer och terrorattentat.I den teoretiska referensramen ingĂ„r teorier som behandlar legitimitet och intressenter och olika aspekter av krishanteringsteori. Insamling av data har skett genom intervjuer med personer som sjĂ€lva deltagit i hantering av oönskade hĂ€ndelser pĂ„ tre museer i Stockholm.

Krishantering: en beskrivning och jÀmförelse av tvÄ kommunala
skolors krisberedskap samt dess implementering i det
pedagogiska arbetet

Uppsatsens syfte var att beskriva kommunala skolornas krisberedskap samt hur denna implementeras i den pedagogiska verksamheten. För att besvara uppsatsens syfte har vi anvÀnt följande frÄgestÀllning: Hur Àr innehÄllet rörande skolornas krisberedskap/krisplan utformade? FÄr personalen nÄgon utbildning/fortbildning i krishantering? Hur vÀl Àr personalen införstÄdd i den lokala krishanteringsplanen? Metoderna vi har valt att anvÀnda Àr intervju- och enkÀtundersökning. Undersökningsgruppen bestod av tvÄ skolor i LuleÄ kommun, en grundskola och en gymnasieskola. I vÄr undersökning har det framkommit att gymnasieskolan har en vÀl utarbetad krisplan och en sÀrskild krisgrupp som utbildas kontinuerligt och dess uppgift Àr att leda och utforma skolans krisarbete.

Mot en ny (kr)istid? : En studie om hur svenska förvaltningsmyndigheter arbetar för att utveckla en proaktiv krishantering

Det a?r inte la?ngre en fra?ga om huruvida en organisation kommer att drabbas av en kris, utan det a?r snarare fra?gan om na?r. Det har skett en utveckling inom diskursen fo?r kriskommunikation. Fokus ligger nu vid hur organisationer fo?rebygger och fo?rbereder fo?r dessa extraordina?ra ha?ndelser snarare a?n att reagera na?r krisen va?l har intra?ffat.Denna studie syftar till att vidga diskursen inom krishantering i en svensk kontext genom att underso?ka svenska myndigheter och deras fo?rma?ga att vara proaktiva na?r det ga?ller krishantering, det vill sa?ga arbeta redan fo?re en kris.

Manlig dominans och benÀgenhet att anvÀnda vÄld : ett genusperspektiv pÄ krishantering

Den hÀr studien Àr ett bidrag till forskning om hur genus pÄverkar beslutsfattande i kris. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om graden av manlig dominans i parlamentet pÄverkar benÀgenheten för en vÄldsinriktad krishantering. Manlig dominans, demokrati och korruption samt staters benÀgenhet att anvÀnda vÄld verkar hÀnga ihop, men med komplexa samband och relationer.Som teoretisk ram anvÀnds genusforskning frÄn frÀmst kritiska maskulinitetsstudier. Homosocialt kapital Àr en viktig valuta för politiker, dels för att kunna klara av situationer av osÀkerhet, dels av pragmatiska skÀl för att bygga politiska nÀtverk. Militariserad maskulinitet visar pÄ graden av militarism i samhÀllet och kopplar detta till normen om hegemonisk maskulinitet.

Krishantering och krisplaner i grundskolan.

Alla kan vi drabbas av en kris eller katastrof. DÄ rasar hela vÄr tillvaro samman pÄ kort tid. Det krÀvs kunskap och insikt för att hjÀlpa mÀnniskor som har rÄkat ut för en krissituation. Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om första hjÀlpen och krisstöd började gÀlla den 1 juli 2000. Detta innebÀr att varje arbetsplats ska ha en beredskap för första hjÀlpen och krisstöd.

Skolans krishantering : Om elevers plötsliga bortgÄng

Detta examensarbete behandlar krishantering i skolan med inriktning pÄ elevers bortgÄng och hur pedagoger hanterar detta. Examensarbetet tÀcker Àven beredskapsplaner och hur sorgearbete gÄr till i skolan. Examensarbetets fokus Àr pÄ Ärskurserna förskoleklass till och med sjÀtteklass.Metoden som anvÀnds Àr semistrukturerade intervjuer med en intervjuguide som grund. Fyra pedagoger blev intervjuade och intervjuerna blev sedan transkriberade. Tre olika beredskapsplaner samlades in och resultatet av intervjuerna samt planerna stÀlldes mot den litteratur som bearbetats.Beredskapsplanerna visade att det endast fanns mindre skillnader mellan tvÄ av de olika skolorna medan den tredje skolans plan var av en helt annan struktur.

crisis management at one school

För eller senare kommer man som lÀrare att stÀllas inför det faktum dÀr man mÄste hantera en krissituation, dÀr en eller flera barn behöver omsorg. Forskning inom Àmnet krishantering Àr dÀrför ett viktigt hjÀlpmedel för hur man pÄ bÀsta sÀtt stöttar och hjÀlper barn och vuxna i svÄra situationer. Mitt syfte med detta arbete har varit att ta reda pÄ hur man inom skolan arbetar men krishantering för att pÄ sÄ sÀtt samla kunskap inom Àmnet. Denna kunskap Àr ett viktigt redskap för mig i mitt kommande lÀraryrke men ocksÄ för andra som Àr verksamma inom lÀraryrket. I min undersökning har jag anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer och intervjuat tvÄ pedagoger och en rektor.

1 NĂ€sta sida ->